In ultimii ani, evolutia tehnologica a condus la o piata din ce in ce mai mare a bunurilor ce incorporeaza continut digital sau servicii digitale, astfel ca la nivelul Uniunii Europene a fost demarata o actiune ampla in vederea asigurarii existentei unui nivel ridicat de protectie a consumatorilor si pentru a spori securitatea juridica in ceea ce priveste normele aplicabile contractelor de vanzare a unor astfel de produse. Astfel, in data de 09.01.2022 urmeaza a intra in vigoare Ordonanta de urgenta nr. 141/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de continut digital si de servicii digitale (denumita in continuare “OUG nr. 141/2021”). Aceasta reglementare contribuie la cresterea mai rapida a pietei unice digitale atat in beneficiul consumatorilor, cat si al intreprinderilor si elimina principalele obstacole legate de dreptul contractelor care stau in calea comertului transfrontalier. Practic aceste norme vor reduce nesiguranta cu care se confrunta intreprinderile si consumatorii din cauza complexitatii cadrului juridic, astfel consumatorii beneficiind de o protectie mai mare atunci cand vor face cumparaturi in mediul online.
De asemenea, avand in vedere necesitate unei reglementari mai specifice in ceea priveste masurile de protectie oferite consumatorilor, incepand cu 1 ianuarie 2022 avem in vigoare Ordonanta de urgenta nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri (denumita in continuare “OUG nr. 141.2021”) ce a abrogat Legea 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora.
Prin aceste acte normative se urmareste atat stabilirea unui cadru legal cu privire la contractele de vanzare incheiate intre vanzatori si consumatori, cat si armonizarea la nivelul Uniunii Europene a drepturilor contractuale specifice, esentiale si obligatorii ale consumatorilor din cadrul Uniunii.
Noile modificari legislative prevad faptul ca bunurile sau serviciile digitale trebuie sa indeplineasca anumite cerinte subiective pentru a fi in conformitate cu contractul incheiat cu consumatorul. Astfel, conditiile subiective ce trebuie avute in vedere, sunt urmatoarele:
- respecta descrierea, tipul, cantitatea si calitatea si detin functionalitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea si alte caracteristici prevazute in contractul de vanzare;
- corespund scopului special pentru care consumatorul le solicita, scop pe care consumatorul l-a adus la cunostinta vanzatorului cel tarziu in momentul incheierii contractului de vanzare si pe care vanzatorul l-a acceptat;
- sunt livrate impreuna cu toate accesoriile si cu toate instructiunile, inclusiv de instalare, prevazute in contractul de vanzare;
- sunt furnizate cu actualizari conform dispozitiilor contractului de vanzare.
In ceea ce priveste cerintele obiective de conformitate, ambele acte legislative prevad faptul ca in plus fata de respectarea cerintelor subiective (mentionate anterior), bunurile si serviciile digitale trebuie sa indeplineasca cumulativ mai multe conditii spre exemplu: corespunde scopurilor pentru care s-ar utiliza in mod normal bunurile si serviciile digitale de acelasi tip, sunt livrate impreuna cu accesoriile, inclusiv ambalajul, instructiunile de instalare sau alte instructiuni pe care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil sa le primeasca etc.
Referitor la raspunderea vanzatorului, actele legislative mentionate anterior prevad termene diferite de atragere a raspunderii fata de consumator, respectiv:
- Pentru furnizarea de bunuri (OUG nr. 141/2021): termenul in care vanzatorul raspunde fata de consumator pentru orice neconformitate este de 2 (doi) ani de la data furnizarii bunului.
- Pentru furnizarea de servicii/continut digital (OUG nr. 140/2021): termenul in care vanzatorul raspunde fata de consumator pentru orice neconformitate este de 5 (cinci) ani de la data furnizarii serviciului/continutului digital.
Cu privire la masurile corective in caz de neconformitate, consumatorii au dreptul de a beneficia de urmatoarele masuri (aplicabile pentru produsele vizate de ambele ordonante de urgenta):
- aducerea in conformitate a bunurilor si serviciilor/continutului digital (intr-un termen de 15 zile calendaristice din momentul in care vanzatorul a fost informat de catre consumator cu privire la neconformitate);
- reducerea proportionala a pretului;
- incetarea contractului (cu consecinta rambursarii consumatorului toate sumele platite in temeiul contractului);
In ceea ce priveste garantia comerciala, mentionam faptul ca aceasta garantie este acordata in mod voluntar de catre garant, iar odata acordata, aceasta devine obligatorie din punct de vedere juridic. Practic, orice garantie comerciala da nastere unei obligatii juridice pentru garant in conditiile stabilite in certificatul de garantie comerciala si in anunturile publicitare asociate, disponibile in momentul sau anterior incheierii contractului.
In cazul in care conditiile prevazute in certificatul de garantie comerciala sunt mai putin avantajoase pentru consumator decat cele prevazute in anunturile publicitare asociate, garantia comerciala da nastere unei obligatii juridice in conditiile stabilite in publicitatea privind garantia comerciala.
Pe plan sanctionator, nerespectarea dispozitiilor prevazute de ambele ordonante de urgenta constituie contraventii, iar competenta pentru constatare si sanctionare apartine A.N.P.C.
Amenzile pe care A.N.P.C le poate aplica sunt cuprinse intre 2000 lei si 50.000 lei in functie de incalcarile constatate si de dispozitiile legale aplicabile (OUG nr. 141/2021 sau OUG nr. 140/2021). Odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale agentul constatator poate dispune aducerea in conformitate a bunului sau continutului/serviciului digital ori restituirea contravalorii, dupa caz.
Lasa un comentariu