IMPORTUL FORTEI DE MUNCA: Cum poate o societate sa angajeze cetateni straini NON-UE
- INTRODUCERE
Prin intermediul prezentului articol, urmeaza sa analizam care sunt conditiile pe care o societate din Romania trebuie sa le indeplineasca pentru a angaja cetateni din afara Uniunea Europeană (UE), Spatiul Economic European (SEE) sau Confederatia Elvetiana (CE).
Potrivit legislatiei din Romania, angajarea cetatenilor straini (din afara UE, SEE si CE) este posibila in baza unor conditii si obligatii de care trebuie sa tina cont atat angajatorul, cat si angajatul.
Un astfel de demers necesita o bună cunoastere a prevederilor specifice din diferite legi aplicabile la nivelul Romanieiprecum si interacțiunea cu mai multe autoritati ale statului roman si ale celui din care vine cetateanul strain. Acest proces este unul complex ce poate avea o derulare in timp de pana la 6 luni.
Procedura angajarii strainilor de catre angajatori, persoane fizice sau juridice din Romania, necesita parcurgerea urmatoarelor etape:
- obtinerea avizului de angajare;
- obtinerea unei vize de lunga sedere;
iii. obtinerea dreptului de sedere;
- eliberarea unui permis de sedere in scop de munca / in scop de detasare.
Conform OG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei, in functie de tipul de activitate prestata, lucratorii se impart in: lucrator permanent, lucrator stagiar, lucrator au-pair, lucrator sezonier, lucrator transfrontalier, lucrator inalt calificat, lucrator detasat, personal cu calificare speciala – profesorii universitari, cercetatorii si personalul stiintific care desfasoara in Romania o activitate academica sau o activitate de cercetare in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate/autorizate sa functioneze provizoriu, institutiilor de educatie si cercetare, autoritatilor si institutiilor din sistemul administratiei publice centrale.
Prin intermediul prezentului articol vom trata procedura de incadrare in munca a strainilor cu lucratori permanenti.
- AVIZUL DE ANGAJARE
Conform art. 2 lit. a) din Ordonanta nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania (“OG nr. 25/2014”), angajatorul este definit ca fiind persoana juridica sau persoana fizica cu sediul social ori profesional, respectiv domiciliul in Romania ori filiala din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, care incadreaza in munca un strain in conditiile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul muncii.
Litera c) a art. 2 din OG nr. 25/2014 prevede faptul ca avizul de angajare reprezinta “documentul oficial eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări, care atestă dreptul unui angajator de a încadra în muncă un străin pe o anumită funcţie”.
Astfel, prin coroborarea dispozitiilor prevazute mai sus, in vederea incadrarii in munca a unu cetatean strain este necesar ca un angajator sa obtina avizul de angajare.
Avizul de angajare in munca se obtine atat pentru angajarea in Romania a cetatenilor straini, cat si pentru schimbarea angajatorului. Avizul de angajare in munca, atat cel initial, cat si cel pentru schimbare angajator se obtine de catre angajator.
Obtinerea avizului de angajare in munca reprezinta primul pas pentru ca un cetatean strain sa poata presta munca in mod legal in Romania.
Astfel, angajatorul (societatea sau persoana angajatoare) trebuie sa obtina acest aviz de angajare pentru cetateanul strain care intruneste conditiile locului de munca, de la formatiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrari (“IGI”) din judetul in care isi are sediul social.
In vederea obtinerii avizului de angajare este necesara realizarea unei serii de documente si parcurgerea unor etape fara de care IGI nu va putea proceda la admiterea cererii de emitere a avizului de angajare.
Pentru obtinerea avizului de angajare pentru lucratorii permanenti, angajatorul trebuie sa indeplineasca următoarele conditii speciale:
- a) a depus diligente pentru ocuparea locului de munca vacant de catre un cetatean roman, de catre un cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, de catre un cetatean al Confederatiei Elvetiene sau de catre un strain titular al dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul României. Acest lucru se atesta prin prezentarea de catre angajator a urmatoarelor documente:
- organigrama, cu precizarea funcţiilor ocupate şi vacante;
- adeverinţa cu privire la forţa de muncă disponibilă pentru locul de muncă vacant, eliberată cu cel mult 60 de zile anterior depunerii cererii pentru avizul de angajare de agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi are sediul social sau profesional;
- dovada publicării prin mijloace de informare în masă din România a unui anunţ pentru ocuparea locului de muncă vacant;
- copia procesului-verbal din care să rezulte efectuarea selecţiei realizată pentru ocuparea locului de muncă vacant, ca urmare a publicării anunţului prevăzut la lit. c), precum şi faptul că străinul pe care angajatorul intenţionează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplineşte condiţiile de pregătire profesională şi experienţă în activitate prevăzute de legislaţia în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă.
- b) intentioneaza sa incadreze in munca un strain cu contract individual de munca cu norma intreaga pe duratanedeterminata sau determinata. Dovada indeplinirii conditiei speciale se face prin prezentarea unei copii a ofertei ferme de angajare;
- c) strainul pe care angajatorul intentioneaza sa il incadreze pe locul de munca vacant indeplineste conditiile de autorizare prevazute de legislatia in vigoare pentru ocuparea acelui loc de munca si nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare pe teritoriul Roma Dovada indeplinirii conditiei speciale se face prin prezentarea urmatoarelor documente:
– curriculum vitae al strainului;
– documentul de autorizare prevazut de lege, atunci cand este cazul;
– cazierul judiciar al strainului sau alt document cu aceeasi valoare juridica, eliberat de autoritatile din tara de origine ori resedinta, tradus si legalizat in conditiile legii.
Cererea de pentru eliberarea avizului de angajare se solutioneaza in termen de 30 de zile de la data inregistrarii. In cazurile in care sunt necesare completari/verificari suplimentare, acest termen va putea fi prelungit cu 15 zile.
Avizul de angajare, se pastreaza de catre angajator pe durata intregii perioade de angajare.
- OBTINERE VIZA DE LUNGA SEDERE IN SCOP DE ANGAJARE
Viza nationala de lunga sedere permite sederea strainilor pe teritoriul Romaniei pentru o perioada ce nu depaseste 90 de zile.
Aceasta viza permite strainilor aflati pe teritoriul Romaniei sa solicite Inspectoratului General pentru Imigrari prelungirea dreptului de sedere temporara si obtinerea unui permis de sedere. Prelungirea dreptului de sedere in Romania se solicita cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea valabilitatii vizei de lunga sedere.
Pentru aceasta procedura se va depun o serie de documente, printre care:
- Avizul de angajare eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrari;
- Dovada mijloacelor de intretinere;
- Certificatul de cazier judiciar;
- Asigurarea medicala;
- Documentul de trecere a frontierei;
OBTINEREA PERMISULUI DE SEDERE IN SCOP DE MUNCA
Dupa intrarea in Romania, cetateanul strain va trebui sa obtina permisul de sedere in scop de munca (obtinerea primului permis unic). Acest permis se obtine de la formatiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrari din judetul in care cetateanul strain locuieste.
Documentatia pentru obtinerea permisului unic se depune cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea dreptului de sedere acordat prin viza.
Pentru aceasta procedura, se va depune o serie de documente, printre care:
- Documentul de trecere a frontierei;
- Dovada detinerii legale a spatiului de locuit;
- Contractul Individual de Munca;
- Prin screen din Registrul general de evidenta a salariatilor;;
- Adeverinta medicala;
Documentatia se depune intr-o prima faza prin intermediul portalului online IGI, iar in masura in care documentele respecta ceritele legale, IGI procedeaza la stabilirea unei programari la care este necesara prezenta fizica a cetateanului strain.
Lasa un comentariu